Vliegen met een drone

Bali door Ronald Fleurbaaij, DJI Mavic Pro


“Perspectief – de kunst om voorwerpen af te beelden op een plat vlak, zoals ze door het oog van de kijker worden waargenomen”, zo staat de definitie omschreven in de Dikke Van Dale. Zodra je de camerapositie verandert, verandert ook het perspectief. Het is een van de meest essentiële begrippen in fotografie en film. Het bepaalt hoe je naar een onderwerp kijkt. Vanaf de weg ziet het land er heel anders uit dan vanaf het water of vanuit de lucht. Luchtopnamen kunnen zeer verrassende beelden opleveren omdat het perspectief dusdanig verschilt met hetgeen wat we dagelijks met onze ogen kunnen zien. Hierdoor kan het maken van luchtopname een waardevolle toevoeging tot een productie zijn.

Tot enkele jaren geleden was het maken van luchtopname geen goedkope bezigheid. Er moest immers een helikopter of vliegtuig met gecertificeerd piloot gehuurd worden om deze te kunnen maken. Wat al snel honderden euro’s per uur kostte. Tot een slimme student van de Hong Kong University of Science and Technology in 2005 een studiebeurs won en vervolgens vanuit zijn studentenkamertje een bedrijfje startte, dat wij nu kennen als DJI. DJI ontwikkelt en produceert sinds dien drones voor luchtfotografie en -videografie. In 2012 kwam het eerste product op de markt, de S800. Een jaar later volgde de Phantom waarmee voor het eerst een echt betaalbare optie voor luchtfotografie en -videografie op de markt verscheen. De drone heeft het gat tussen hoge fotostatieven voor film en video aan de ene kant en vliegtuigen en helikopters aan de andere kant opgevuld. Het is nu mogelijk om camerabewegingen te maken die een aantal jaar geleden met een kraan nog niet mogelijk waren.

Cruise ship bij Curacao door Guy Joseph, DJI phantom 4

Het aanbod in drones en het aantal gebruikers daarvan is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Het aanschaffen van een drone is namelijk vrij eenvoudig en hoeft niet al te duur te zijn. Al snel na de introductie van de DJI Phantom kwam een verbod om zonder vergunning commercieel met drone te vliegen in Nederland. Wat veel mensen zich voor het aanschaffen echter niet realiseren is dat er aan het vliegen met ‘Remotely Piloted Aircraft’, ofwel RPA’s zoals drones officieel genoemd worden, veel regels gebonden zijn. Om een paar voorbeelden te noemen: Je kunt bijvoorbeeld uitsluitend vliegen wanneer het zicht goed genoeg is. Het is verboden te vliegen boven bebouwing, wegen, vaarwegen, spoorlijnen, natuurgebieden, een mensenmenigte en natuurgebieden.

 

Er mag niet gevlogen worden binnen 3 km van kleinere vliegvelden en binnen de controle gebieden van luchthavens. Ook kent Nederland veel ‘restricted’ en ‘prohibited’ (verboden) airspaces waar niet of beperkt gevlogen mag worden. Kortom, wil je voorkomen onderwerp te worden van nieuwsberichten zoals rond Londen Gatwick in 2019 en veilig en legaal te vliegen, dan komt er iets meer bij kijken dan alleen het uitklappen van je propellers. Zelf heb ik altijd interesse gehad in de luchtvaart. In 2019 heb ik dan ook besloten om zelf mijn brevet te halen voor het commercieel vliegen met drones en ben ik geslaagd voor mijn ROC Light. Met een ROC Light kan je tot een gewicht van 4 kg vliegen, bijvoorbeeld de DJI Inspire 2. Het ROC Light is vaak een eerste stap voor fotografen, cameramensen of bedrijven die op dit gebied hun diensten willen aanbieden. Ondanks dat je veelal met beide enkels in de modder staat, wordt je als bestuurder van een RPA gezien als piloot en dien je een basiskennis van de luchtvaart te hebben. Hoe blijft een vliegtuig in de lucht, wat voor effect heeft het weer op het toestel en aan wat voor regelgeving dien je je te houden zijn slechts enkele aspecten. Om een ROC Light te verkrijgen, moet je dus wel in jezelf investeren. Maar besluit je jezelf hierin te storten, dan gaat er een compleet nieuwe wereld aan creatieve mogelijkheden en perspectieven voor je open.

 

Regels voor drones: verschillen tussen recreatief en beroepsmatig gebruik

Deze tabel geeft de verschillen weer in de regels voor recreatief en beroepsmatig vliegen met drone’s.

 

  Recreatief vliegen met drone’s Beroepsmatig (ROC) Beroepsmatig (ROC Light)
Gebruik van de drone Hobbymatig, recreatief

 

Beroepsmatig gebruik en/of vluchten tegen vergoeding

 

Beroepsmatig gebruik en/of vluchten tegen vergoeding

 

Gewicht drone (totale startmassa) Max. 25 kg

 

Max. 150 kg

 

Max. 4 kg

 

Voorrang ander luchtverkeer

 

Verleent voorrang aan alle andere luchtverkeer en landt onmiddellijk wanneer ander verkeer nadert.

 

Verleent voorrang aan alle andere luchtverkeer en landt onmiddellijk wanneer ander verkeer nadert.

 

Verleent voorrang aan alle andere luchtverkeer en landt onmiddellijk wanneer ander verkeer nadert.

 

Drone in zicht van de piloot

 

Altijd in zicht van de piloot

 

Altijd in zicht van de piloot

 

Altijd in zicht van de piloot

 

Afstand tot de piloot

 

n.v.t.

 

Max. 500 meter

 

Max. 100 meter

 

Daglicht

 

Alleen bij daglicht

 

Alleen bij daglicht

 

Alleen bij daglicht

 

Vlieghoogte (vanaf grond/water)

 

Max. 120 meter

 

Max. 120 meter (ontheffing mogelijk in ROC)

 

Max. 50 meter

 

Afstand criteria:

 

Ontheffing mogelijk

 

Geen ontheffing mogelijk

 

Afstand tot mensenmenigten

 

Niet boven Min. 150 meter

 

Min. 50 meter

 

Afstand tot aaneengesloten bebouwing

 

Niet boven

 

Min. 150 meter

 

Min. 50 meter

 

Afstand tot kunstwerken, havenen industriegebieden

 

Niet boven

 

Min. 50 meter

 

Min. 50 meter

 

Afstand tot spoorlijnen

 

Niet boven

 

Min. 50 meter

 

Min. 50 meter

 

Afstand tot openbare wegen, autowegen en autosnelweg

 

Niet boven met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;

 

Min. 50 meter

 

Min. 50 meter

 

Afstand tot vaartuigen en voertuigen

 

n.v.t.

 

Min. 150 meter

 

Min. 50 meter

 

Waar mag je wel/niet vliegen?

Kijk voor een kaart met no fly zones op rijksoverheid.nl/drones

 

Niet in gecontroleerd luchtruim (CTR’s)

 

Niet in gecontroleerd luchtruim (CTR’s)

(exacte regels: Regeling Op Afstand Bestuurbare Luchtvaartuigen)

 

Niet in gecontroleerd luchtruim (CTR’s)

 

Niet binnen 3 km van ongecontroleerde vliegvelden, tenzij geen bezwaar van exploitant

 

n.v.t.

 

Niet binnen 3 km van ongecontroleerde vliegvelden, tenzij geen bezwaar van exploitant

 

Niet in militaire en civiele laagvlieggebieden, tenzij met een waarnemer

 

n.v.t.

 

Niet in militaire en civiele laagvlieggebieden, tenzij met een waarnemer

 

Bewijs van Bevoegdheid voor de piloot/bestuurder (‘brevet’)

 

n.v.t.

 

Bewijs van Bevoegdheid (RPA-L) (medische keuring verplicht, minimaal LAP-L)

 

Ontheffing Bewijs van Bevoegdheid

 

Bewijs van Luchtwaardigheid voor de drone

 

n.v.t.

 

Bewijs van Luchtwaardigheid (technische keuring verplicht)

 

Ontheffing Bewijs van Luchtwaardigheid (geen technische keuring)
Inschrijving in luchtvaartuig register

 

n.v.t.

 

 

Bewijs van Inschrijving

 

Bewijs van Inschrijving
Minimum leeftijd

 

n.v.t.

 

18 jaar

 

18 jaar

 

Operationeel handboek

 

n.v.t.

 

Handboek noodzakelijk

 

n.v.t.

 

Verzekering

 

Niet verplicht

 

WA verzekering verplicht

 

WA verzekering verplicht

 

Meldingsplicht

 

n.v.t.

 

24-uur voor vlucht bij Minister en burgemeester NOTAM

 

n.v.t.

 

Kosten

 

n.v.t.

 

+/- 10.000 euro

 

+/- 400 euro

 

 

Wil je na al deze informatie je drone brevet halen? Klik dan op deze link:
https://www.knvvl.nl/drones/opleidingen/theorie-examen-minidrone 

 

Willemstad door Guy Joseph, DJI Panthom 4

 

Tekst: Ronald Fleurbaaij

Beeld: Ronald Fleurbaaij en Guy Joseph